Pedagogisk utredning av elevens skolsituation och behov av stöd
Ger information och kunskap om elevens förmågor (styrkor, svårigheter, situationer) i relation till lärmiljön och kriterier för bedömning/betygskriterier. I utredningen görs en bedömning om elevens behov av stödinsatser (Extra anpassningar, Särskilt stöd) samt förslag på lämpliga stödinsatser.
Behöver ni hjälp att kartlägga elevens skolsituation, kunskaper, förmågor och behov?
Behöver ni hjälp att ta ställning till vilka stödinsatser som passar?
Har eleven har rätt till särskilt stöd?
Behöver ni hjälp att hitta välfungerande extra anpassningar?
Då kan vi hjälpa er att göra en pedagogisk utredning, göra en
analys av elevens behov så att eleven får rätt stöd i rätt tid!
Arbetsgång
- Samtal med undervisande pedagoger.
- Samtal med elev, vårdnadshavare.
- Sammanfatta elevens behov, gör bedömning om eleven är i behov av särskilt stöd eller extra anpassningar, föreslår lämpliga insatser och skriver åtgärdsprogram vid behov.
- Återgivning av utredning till skolan, vårdnadshavare och elev
Tidsåtgång beror på uppdragets omfattning.
”Med varsam hand och skicklighet slipas rådiamanter till skinande brillianter. Likaså är det med elever. Med lite olika slipning kommer de att lysa, enskilt och tillsammans med andra. Med nyfikenhet, tilltro och kompetens kan alla elever skina i de vackraste färger.”
– Maria & Lotta, Brilliant Elevhälsa.